On tammikuinen maanantaiaamu ja olemme sopineet johtoryhmämme kanssa tapaamisen Porttipuiston myymälässä. Edessä on normaalista poikkeava työpäivä – Porttipuiston myymälä on valittu vuoden myymäläksi 2018 ja henkilökunta on nauttimassa kolmen päivän palkallisesta vapaasta yhteisen matkan merkeissä. Osana palkintoa on se, että johtoryhmä on lupautunut työskentelemään myymälässä tuolloin ja nyt on se päivä koittanut.
Mukana ovat maapäällikkömme ja esimieheni Ville, retail managerimme Leena ja talouspäällikkömme Miina.
Kukaan ei kuvittelekaan, että me yksin voisimme pyörittää myymälää. Kaikki kunnioitus myymälähenkilökunnan osaamista ja ammattitaitoa kohtaan – meillä ei sitä ole, mutta tavoitteena on kuitenkin tehdä ihan oikeasti töitä ja harjoitella. Tämä on myös oppimisen paikka minulle ja mahdollisuus kokea oikeasti samoja haasteita, joita myymälähenkilökuntamme päivittäin kokee.
Ei tämä minulle ensimmäinen kerta myymälässä. Kaikki me, myös hallinnon työntekijät, saamme osan perehdytyksestä myymälässä työsuhteen alussa. Hallinto jalkautuu myös myymälöihin auttamaan kiireisinä aikoina. Itse olin edellisen kerran myymälässä syksyllä, Black Fridayn aikana, joka on yksi vuoden kiireisimmistä päivistä. Tällöin kaikki fokus oli myynnissä ja asiakaspalvelussa.
Mitä me sitten tuon maanantaipäivän aikana teimme?
Me kaksi Leenaa aloitimme rullapatjahyllystä; teimme listaa siitä, mitä patjoja täytyy hakea varastosta, yritimme löytää varastosta patjoja ja toimme niitä myymälän puolelle – ei muuten ollut ihan helppoa löytää juuri oikeita patjoja varastosta. Toinen Leena pääsi myös testaamaan henkilönostinta, tietysti opastuksen jälkeen – meno oli kyllä hieman nykivämpää kuin konkareilla.
Miina täytti tyhjiä hyllyjä, nouti myös tavaraa varastosta ja testasi nostinta.
Saimme myös tehtäväksi tehdä niin sanotun uuden spacen ja tässä oli mukana Villekin. Apua tarvittiin välillä; miten laskemme hyllyjä ja miten siirrämme tuotteita. Tyhjensimme hyllyjä ja täytimme niitä uudelleen. Yli kymmenen vuoden JYSK-kokemuksen jälkeen tämä oli minulle ensimmäinen kerta spacen tekemisessä. Nyt tiedän vihdoin, mistä puhutaan, kun keskustellaan spacen vaihdoista, nocheista jne. Nämä sanat hepreaa sellaiselle, joka ei ole saanut opastusta JYSKin myymälämaailmaan. Tässä hommassa oli meitä mukana kolme ja vahvistuksena Minna Kotkan myymälästä. Oli muuten hieman isommat resurssit kuin normaalisti.
Näiden tehtävien lomassa huomioin myös myymälässä asioivat asiakkaat. Asiakaspalvelu ja myynti ovat prioriteetti yksi ja kaikki muut tehtävät jätetään, kun asiakas astuu myymälään.
Pääsin myös auttamaan varaston puolelle. Siirtämään puutarhatuolipinoja sisälle varastoon. Voin sanoa, että sen päivän jälkeen ei salille enää tarvinnut mennä. HR managerina pidin mielessä tietysti työturvallisuuden ja katsoin, mitä siitä voisi oppia päivän aikana. Tässäkin kaikki kunnioitus myymälähenkilökunnalle. Aina ei tarvitse käyttää voimaa, vaan kokemus ja osaaminen auttavat myös näissä tehtävissä.
Oli mielenkiintoinen ja opettava päivä meille kaikille ja tulemme aivan varmasti tekemään näin jatkossakin.
Vuoden aikana silloin tällöin auttamaan myymälään ja kokemaan käytännössä erilaisia tehtäviä. Työ on hyvin vaihtelevaa myymälöissämme, joten erilaisia tehtäviä riittää.
En todellakaan mennyt Porttipuiston myymälään henkseleitä paukutellen – myymälähenkilökuntamme on ammattitaitoista ja osaavaa ja minulla ei sitä ammattitaitoa ole.
Suosittelen muillekin – silmiä avaava kokemus.
Terveisin,
Leena, HR Manager