Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Nuku hyvin ja paranna muistiasi

Nuku hyvin ja paranna muistiasi

Päivämäärä:

Luokka: Nukkuminen

Nukkuminen vahvistaa aivosolujen välisiä yhteyksiä, jolloin keskittymiskykysi, oppimiskykysi ja muistisi paranee. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos et nuku tarpeeksi, muistisi heikkenee, saatat helpommin tehdä huonoja päätöksiä, etkä saa tehtyä asioita kovin tehokkaasti.

Miten nukkuminen vaikuttaa muistiin?

Uni jaetaan useaan eri vaiheeseen ja jokaisella vaiheella on erilainen vaikutus meihin. Yksi vaiheista on nimeltään vilkeuni, eli REM-uni, jota nukutaan usein aamuyöllä ja aamulla ja sen osuus unestamme on noin viidesosa. REM-uni on vaihe, jossa näemme unia. Tässä vaiheessa aivot varmistavat, että tiedot ja muistot siirretään aivoissa oikeisiin paikkoihin, jotta muistaisit paremmin.

Kun nukut, sydämesi rytmi, verenpaineesi ja kehosi lämpötila laskevat hieman. Tämä on kehosi tapa ladata akkuja. Riittävä unensaanti on tärkeää, koska uni edesauttaa sinua pysymään terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti.

Nukkuminen parantaa muistiasi ja vaikuttaa oppimiskykyysi

Nukkuminen parantaa luovuutta

Nukkuminen paitsi auttaa tallentamaan tietoa ja parantamaan muistia, se myös lisää luovuuttasi ja helpottaa uusien ideoiden keksimistä. Aivot ikään kuin kokoavat palapeliä. Palapelin palasina toimivat tietosi ja kokemuksesi, ja yhdessä ne parantavat luovuuttasi.

“Nuku yön yli”

Olet varmaankin kuullut sanonnan “nuku yön yli” ennen päätöksentekoa. Oikeastaan se ei ole ollenkaan hullumpi idea, sillä kun olet levännyt hyvin, sinun on helpompi tehdä päätöksiä, selvittää konflikteja ja ratkoa ongelmia.

Liian vähäinen uni heikentää oppimiskykyäsi

Kuinka paljon unta tarvitaan, riippuu henkilöstä, mutta kaikki me tarvitsemme unta vahvistaaksemme ja kehittääksemme muistiamme. Mikäli nukut liian vähän, aivojesi on hankalampi varastoida ja lokeroida informaatiota, jota päivän aikana saat. Tällöin sinun on vaikeampi muistaa oppimiasi ja kokemiasi asioita.

Liian vähäinen unensaanti voi myös hankaloittaa oppimistasi ja keskittymistäsi. Unen puute voivat aiheuttaa pahimmillaan jopa sekavuutta ja lisätä vaaratilanteiden riskiä - esimerkiksi autoa ajettaessa. Muista siis nukkua kunnon yöunet, jotta pysyt tehokkaana ja valppaana.

Riittävä unensaanti on tärkeää, koska uni edesauttaa sinua pysymään terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti.

Nukkuminen vaikuttaa työskentelyn tehokkuuteen ja työn tulokseen

On olemassa useita tekijöitä, jotka osoittavat, että unen ja työkyvyn välillä on yhteys. Uni onkin menestyksellisen päivän ennakkoedellytys. Hyvän yöunen jälkeen sinulla on yleensä runsaasti energiaa, kun taas heikot yöunet voivat tehdä työpäivästä täysin ylivoimaisen tuntuisen. Unen määrä vaikuttaa myös kykyysi tallentaa työpäivän aikana kertyvää tietoa ja kykyysi koordinoida. Nämä ovat työpäivän perusvaatimuksia, joten niillä voi olla kielteinen vaikutus yleisiin työtapoihisi, jos et nuku tarpeeksi.

  

Lähteet:

http://sciencenordic.com/sleep-more-remember-better

https://sleepfoundation.org/sleep-news/improve-your-memory-good-nights-sleep