Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Miksi jetlag tulee ja miten sen voi välttää

Päivämäärä:

Luokka: Oppaat ja ohjeet, Nukkuminen

Tunnisteet : jetlag, jetlag oireet, aikaeroväsymys

Matkustaminen on ainakin omasta mielestäni ihanaa, ja mitä kauemmas, sen parempi. Tuskin moni kuitenkaan nauttii jetlagista, joka aiheutuu suurista aikaeroista eri vyöhykkeiden välillä. Miten jetlagin voisi välttää tai sen oireita lievittää? 

Mistä jetlag aiheutuu 

Jetlagista, eli aikaeroväsymyksestä tai -rasituksesta, kärsit helposti matkustaessasi nopeasti eri aikavyöhykkeeltä toiselle. Jetlag on kehon merkki siitä, että normaali vuorokausirytmimme on häiriintynyt. Sisäinen kellomme kertoo, koska meidän tulisi olla valveilla ja koska nukkua. Aikaero siis horjuttaa sisäistä kelloamme, joka ei pysy matkan tahdissa, ja siksi koemme väsymystä ja muita rasituksen oireita, kun yritämme sopeutua uuteen rytmiin.

Itäänpäin matkustaminen aiheuttaa yleensä suurimman aikaerorasituksen, koska "menetämme" tunteja. Itään suuntautunut aikaerolento edellyttää oman uni-valverytmin aikaistamista. Länteen päin matkustaminen ja sen aikavyöhykkeeseen sopeutuminen käy yleensä sujuvammin, koska elimistön sisäisen kellon vuorokausi on hieman pitempi kuin 24 tuntia ja vuorokausirytmin pidentäminen on helpompaa kuin sen lyhentäminen.

Kelle jetlag tulee ja kauan se kestää

Aikaeroväsymys vaikuttaa ihmisiin hyvin eri tavalla. Jotkut eivät juuri tunne sitä ja monen on helpomi venyttää päivää. Usein kuitenkin mitä vanhemmaksi tulee, sen vaikeampi aikaerosta on toipua. Monesti yli 50-vuotiaat kertovat, että heille aikaeroväsymys on pahinta.

Kun ylitetään enemmän kuin 4 aikavyöhykettä matkan aikana, se kasvattaa jetlagin todennäköisyyttä. Myös jo kahden vyöhykkeen ylittäminen voi häiritä sisäistä rytmiämme. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jetlag kestää yhden päivän yhtä ylitettyä aikavyöhykettä kohden. Pahimmassa tapauksessa jetlagista voi kärsiä jopa pari viikkoa, ennen kuin vuorokausirytmi palautuu paikalliseen aikaan. 

Jetlagin oireet

Suurimpia oireita ovat väsymys, voimattomuus, unettomuus, ärtyisyys, levottomuus ja pääkipu. Saatat mennä nukkumaan ihmeellisiin aikoihin, tai uni ei millään tule. Työmatkoilla jetlag voi vaikuttaa negatiivisesti tehokkuteen ja tuottavuuteen, ja lomalla et välttämättä pysty nauttimaan ensimmäisistä päivistä täydellä teholla. Toisista voi jopa tuntua siltä, kuin olisi pienessä hiprakassa. Eikä vain matkustaminen aiheuta jetlagin oireita, vaan myös aamuun asti jatkuneet bileet, yövuorot ja muu epätavallinen vuorokausirytmi voi horjuttaa sisäistä kelloamme.

6 vinkkiä jetlagin välttämiseen

Jetlagin oireita voi minimoida ennakkoon seuraavilla tavoilla:
  1. Lyhytkestoisten matkojen (1–2 vrk) aikana elimistö ei pysty sopeutumaan paikalliseen aikaan. Järkevintä on yrittää pysytellä mahdollisimman paljon lähtöpaikkakunnan ajassa.
  2. Pitkäkestoisten matkojen aikana kannattaa mahdollisimman nopeasti pyrkiä sopeutumaan uuteen, paikalliseen aikaan. Nukkumaanmeno- ja heräämisaikojen siirtämisestä jo ennen lentoa voi olla hyötyä. Aseta kello määränpääsi aikaan heti lentokoneessa. Näin voit totutella uuteen rytmiin heti matkan alusta. 
  3. Varaa riittävästi vettä tai muuta juotavaa. Nestehukka voi myös aiheuttaa ja pahentaa väsymystä. Vältä alkoholia ja kofeiinia 3-4 tuntia ennen nukkumista. Tosin lasi viiniä voi auttaa nukahtamaan paremmin koneen epämukavassa penkissä.
  4. Muista ottaa mukaan tai käytä koneesta saatavia korvatulppia ja unimaskia. Niskatyyny helpottaa mukavamman asennon löytämistä.
  5. Apteekista saatava melatoniini voi vähentää aikaerorasitusta. Unilääkkeitä ei kuitenkaan ole suositeltavaa käyttää lentokoneessa turvallisuussyistä.
  6. Perille saapuessasi vältä heti oleilua kirkkaassa valossa, jotta sisäinen kellosi ehtii mukaan uuteen rytmiin. (Tosin itselle aurinkoterapia toimii nimenomaan virkistävänä tekijänä.)
Onko sinulla omia hyviä vinkkejä tai kokemuksia jetlagista ja sen nitistämisestä? Kommentoi alle.
 

miksi jetlag tulee, eroon jetlagista 

Lähteet: