Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Nainen päiväunilla sohvalla

Onko päiväunista sinulle hyötyä?

Päivämäärä:

Luokka: Nukkuminen

Uni on tärkeää hyvinvoinnillesi, ja saatat jopa stressata siitä ettet nuku tarpeeksi. Olet ehkä koittanut paikata tilannetta päiväunilla. Joillekin päiväunet eivät kuitenkaan sovi yhtä hyvin kuin toisille. On myös hyvä miettiä tarvitsetko päiväunia. Jos olet väsynyt päivisin, varmista ettei yöllinen unettomuus johdu esimerkiksi stressistä. 

Jos vointisi on päiväsaikaan hyvä ja nukut yöllä kunnolliset unet, kehität aivotoimintojasi, kuten muistiasi, keskittymiskykyäsi ja luovuuttasi. Päiväunet saattavat sen sijaan olla apuna sydän- ja verisuonitauteihin ja tulehduksiin.

Sopivatko päiväunet sinulle?

Päiväunet eivät sovi kaikille. Itse asiassa noin 60% ihmisistä nukahtaa todella syvään uneen päiväunien aikana ja joutuu laittamaan herätyskellon soimaan. Herätessä olo on enemmänkin tokkurainen kuin levännyt ja virkistynyt. Toiset sen sijaan nukahtavat vain kevyeen uneen. He heräävät virkeinä ja energisinä itsestään 20-30 minuutin jälkeen nukahtamisesta.

Jos kuulut ensimmäiseen ryhmään, voit opetella paremmaksi torkkujaksi. Rajoita päiväunesi aluksi korkeintaan 15 minuuttiin. Tämä estää aivojasi ja kehoasi vaipumasta unen syvempiin vaiheisiin, joista herätessä olo on sekava ja pöllähtänyt.

Unisyklin pituus ja unen vaiheet

Unen vaiheiden ja unisyklin ymmärtäminen on avain hyviin päiväuniin. Unisykli kestää noin 90 minuuttia ja sen aikana aivot käyvät läpi viisi vaihetta. Ne voidaan jakaa kahteen luokkaan: vilkeuneen (rapid-eye-movement, eli REM) ja muuhun uneen (non-rapid-eye-movement, eli NREM).

Ensimmäisessä vaiheessa aivosi alkavat hidastua ja nukut kevyesti. Toisessa vaiheessa silmiesi liike pysähtyy ja aivosi alkavat rentoutua kunnolla. Ihanteelliset päiväunet käsittäisivät vain nämä kaksi vaihetta. Kolmannessa vaiheessa vaivut syvään uneen, jossa aivotoimintasi hidastuu entisestään ja aivosi valmistautuvat syvimpiin unen vaiheisiin. Tämä on viimeinen hetki herätä päiväunilta, ellet halua käydä koko unisykliä läpi. Neljäs vaihe on kaikista syvin unen vaihe, ja viidennessä vaiheessa nukut REM-unta. Tällöin silmäsi liikkuvat ympäriinsä ja suurin osa unien näkemisestä tapahtuu tässä vaiheessa. Jos heräät kahden viimeisen vaiheen aikana, olosi on todella tokkurainen. 

Viiden vaiheen jälkeen unisykli alkaa alusta. Kaikista paras olisi käydä koko unisykli läpi, mutta harvalla meistä on aikaa nukkua 90 minuutin päiväunia.

Selvitä mikä sopii juuri sinulle

Päiväunien ideaalinen pituus on yksilöllistä, mutta monille 20-30 minuttia sopii parhaiten. Kokeile eri pituisia torkkuja ja huomaat mikä pituus saa sinut heräämään virkeimpänä. Muista kuitenkin että nukahtaminen kestää keskimäärin 15 minuuttia.

Päiväunien pituus vaikuttaa siihen mitä terveyshyötyjä torkuista saa. 20 minuutin päiväunet vaikuttavat valppauteen ja motoriseen oppimiskykyyn. Pidemmät torkut auttavat kehittämään muistia ja luovuutta.  30-60 minuutin päiväunista on hyötyä päätöksentekokykyyn. 60-90 minuuttia parantavat kykyä ratkaista luovia ongelmia.

Aikainen iltapäivä on paras ajankohta päiväunille. Jos otat torkut liian myöhään, sinun voi olla vaikeampi nukahtaa yöunille. Toisaalta jos yrität nukkua päiväunet liian aikaisin päivällä, kehosi ja aivosi eivät välttämättä ole vielä valmiita uudelle levolle, koska aamuherätyksestä on kulunut vasta niin vähän aikaa.

 

Lähteet
https://www.menshealth.com/health/a19533090/is-napping-healthy-or-am-i-too-tired/
https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps#1
https://sleepfoundation.org/sleep-topics/napping