Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Miksi aamuisin kannattaa venytellä?

Miksi aamuisin kannattaa venytellä?

Päivämäärä:

Luokka: Nukkuminen, Oppaat ja ohjeet

Aamuvenyttely on tärkeää kehollesi, mutta se ei ehkä ole ensimmäinen asia joka tulee mieleen heti herättyä. Venyttely aamuisin laittaa kuitenkin vauhtia verenkiertoon ja energiatason nousuun, jolloin päiväsi lähtee paremmin käyntiin.

Venyttely vaikuttaa kehoosi seuraavilla tavoin:

  • lisää lihasten ja nivelten joustavuutta
  • parantaa verenkiertoa
  • poistaa lihasjännitystä
  • ehkäisee stressiä 


Jatka lukemista, jotta tiedät miksi venyttely kannattaa ottaa osaksi aamurutiineja. 

Paranna joustavuutta

Herätyskellosi soi ja herättää sinut. Saattaa kuitenkin olla houkuttelevaa painaa torkkupainiketta muutaman kerran, koska tuntuu siltä ettet ole vielä kunnolla hereillä. Aamuvenyttely on kuin kehon herätyskello, joka lähettää aivoillesi signaaleja että on aika herättää lihakset.

Kun venyttelet aamuisin, parannat lihasten ja nivelten joustavuutta. Tällöin myös sängystä nouseminen on helpompaa. Kun lihakset ja nivelet ovat joustavia, et saa yhtä helposti niveltulehduksia tai menetä tasapainoa, eli vähennät onnettomuusriskiä.

Vauhtia verenkiertoon

Nukut usein samassa asennossa pitkiä aikoja yön aikana. Lihakset saattavatkin tuntua aamulla jäykiltä, koska ne ovat olleet samassa asennossa pitkiä aikoja. Tämä johtuu siitä että nukkuessasi lihaksesi rentoutuvat, ja sekä verenpaineesi että sykkeesi laskevat.

Aamuvenyttely laittaa vauhtia verenkiertoon. Ja kun veri kiertää reippaasti, energiatasosi lähtee nousuun. Venyttely on hyödyllistä muulloinkin kuin aamulla. Jos istut paikoillasi yli tunnin, olisi hyvä tehdä pieni venyttely ja aktivoida kehoa. Näin saat tehostettua verenkiertoa ja jaksat jatkaa tehokkaammin.


Aamuvenyttely auttaa ehkäisemään stressiä

Sängystä nouseminen voi olla välillä haastavaa, varsinkin jos edessä on stressaava päivä. Aamuvenyttely auttaa kuitenkin poistamaan epämukavia jännitystiloja kehostasi, jotka saattavat juurikin johtua stressistä.

Venyttelyn rentouttamana sinun on helpompi suhtautua päivän haasteisiin positiivisesti ja stressaat vähemmän.

Venytä 30 sekuntia kerrallaan

Aamuvenytyksiä tehdessä on suositeltavaa että jokainen venytys kestää 30 sekuntia. Tämä on helpoin tapa poistaa jännitystiloja ja näin lihas saa myös enemmän aikaa venyä. Rentoudu kunnolla venytysten välillä ja muista hengittää normaalisti.

Aamuvenyttely tapahtuu vaistomaisesti  

Ihmiset eivät ole ainoita, jotka venyttelevät aamuisin tai tehokkaiden päiväunien jälkeen. Myös useat eläinlajit venyttelevät vaistomaisesti herättyään. Esimerkiksi koirat ja kissat venyttelevät jalkojaan ja tassujaan taivuttaen samalla selkäänsä, kun taas kalat levittelevät ja heiluttelevat eviään. 

Venyttely on osa eläinten luontoa, koska se lisää liikkuvuutta. Tämä on jälleen on yksi todiste siitä, että aamuvenyttely on hyvä tapa aktivoida keho ja aloittaa päivä.

Lähteet

http://www.livestrong.com/article/355285-why-do-you-stretch-after-sleeping/
https://www.thrillist.com/news/nation/heres-why-you-instinctively-stretch-when-you-wake-up
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-straekker-man-sig-om-morgenen