Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Pepin kesätyön loppukiri

Pepin kesätyön loppukiri

Kesä JYSKissä. Kassatyöskentelyä? Asiakaspalvelua? Kauniiden esineiden hyllytystä? Kyllä – ja niin paljon enemmän.

Osasinko odottaa, kuinka monipuolinen työnkuvani tulee olemaan, kun sain soiton uudesta työpaikasta keväällä? En. Kaikki odotukseni ovat ylittyneet. Myyjän työ on kyllä sitä asiakaspalvelua ja myyntiä. Se on kuitenkin myös varastotyöskentelyä, kuorman purkua ja hyllytystä. Hymyilyä. Se on myymälän siistinä pitämistä. Asiakkaan tervetulleeksi toivottamista. Se on tietotaitoa.

Suuri valikoima aiheuttaa joskus asiakkaalle päänvaivaa. Miten osaan valita juuri oikean tyynyn tai peiton? Kumpi puutarhapöytä sopii meidän pihalle paremmin? Miten minä myyjänä osaan löytää juuri ne oikeat tuotteet asiakkaalle esiteltäväksi? Laajan valikoiman sisäistäminen on haastavaa, aluksi varsinkin. Haasteita tuo myös asiakkaiden kiperät kysymykset. ”Miksi tämä materiaali on parempi kuin tämä toinen?” tai ”Mitä eroa näillä kahdella untuvatyynyllä on, kun toinen on paljon kalliimpi?” Sormi ei eksy kuitenkaan suuhun.

Opin nopeasti. Tiedän, mistä löydän tarvitsemani tiedon, jos jokin askarruttaa. Laaja valikoimakin on kesän aikana tullut tutuksi – nettivalikoimaa unohtamatta. Olen jopa ylpeä itsestäni, ettei tämä kaikki tiedonmäärä ole räjähtänyt pieniksi palasiksi päässäni. Palapelin palaset ovat loksahdelleet paikoilleen nopeammin päivä päivältä. Ylpeyttä koen myös niistä jokaisesta myyntitilanteesta, jossa asiakkaan odotukset ovat ylittyneet. Jokainen ”kiitos hyvästä palvelusta” -kommentti saa hymyilemään ja kokemaan ylpeyttä. ”Mä osaan tän!”

Vaikka kesä lähenee loppuaan, mun JYSK-ura on vasta aluillaan. Janoan päivittäin onnistumisia ja aina vaan suurempia kauppoja. Enemmän vastuuta ja tietoa. En tiedä, mihin JYSK-polkuni vie. Tiedän kuitenkin sen, että olen valmis kaikkeen, mitä se eteeni tuo!