Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Nuku ulkona avoimen taivaan alla

Nuku ulkona tähtitaivaan alla

Päivämäärä:

Luokka: Nukkuminen

Hektinen ja kiireinen elämä voi olla ylikuormittavaa Altistamme itsemme lukemattomille laitteille joka minuutti.  Jotkut meistä työskentelevät usean näytön edessä musiikit korvilla tai kuuntelevat radiota työmatkoilla. Toiset katsovat suosikkisarjaansa televisiosta samalla selatessaan puhelimelta tai tabletilta uusimmat uutiset. 

Onko siis mikään ihme, että välillä kestää hetki päästä täysin rentoutuneeseen tilaan ja saada ajatukset pois arjen kiireellisistä asioista. Jos sinulla on nukahtamisvaikeuksia, harkitse viettäväsi yö ulkona parvekkeella, terassilla tai puutarhassasi. Raikkaalla ilmalla ja luonnolla on hyötyjä sekä mielelle että keholle.

1. Altistut vähemmän digitaalisten laitteiden valolle ja saat vuorokausirytmin

Kun altistut vähemmän digitaalisten laitteiden valolle, kehosi palauttaa sen vuorokausirytmin. Valo pitää sinut pidempään hereillä ja herättää sinut myös aikaisemmin kuin pitäisi. Kun vietät yösi ulkona, on nukahtaminen helpompaa illan hämärtyessä kuten myös herääminen aamulla. 

2. Mikään ei häiritse syvää unta

Kun vietät yön ulkona, sinulla on paremmat mahdollisuudet katkaista normaali, kiireinen elämäsi. Voit tietysti ottaa älypuhelimesi mukaan, mutta yritä jättää se sisälle. Aseta puhelin lentokonetilaan, jos välttämättä tarvitset sitä. Mitä enemmän esteitä sinulla on puhelimen käyttämiseen sitä vähemmän todennäköistä on, että havahdut puhelin kädessäsi juuri ennen nukkumaanmenoa tai keskellä yötä.

On monia syitä, miksi sinun kannattaisi välttää puhelimen katsomista, kun nukkumaanmeno lähestyy. Näytön sininen valo heikentää unen laatua, ja siksi kannattaa välttää näytön katsomista ennen nukkumaanmenoa.

3. Raikas ilma on polttoainetta aivoillesi

Ilma jota hengitämme, on tarkoitettu pääasiassa aivojen kulutettavaksi. Mitä parempi ilmanlaatu on, sitä paremmin aivot toimivat. Yö ulkona puhdistaa keuhkoja, aivoja ja lihaksia.

4. Arjen rutiinit stressaavat sinua

Luonto on hyväksi sekä fyysiselle että henkiselle terveydelle. Makaa tähtitaivaan alla, nauti sen kauneudesta ja anna sen parantaa mielesi. Rauhalliset äänet ulkona vähentävät stressiä ja rauhoittavat mielialaasi. Ulkona nukkuminen on loistava tapa unohtaa jokaisen päivän häiriötekijät ja löytää sisäinen rauha.

Hanki oikeat varusteet

Varmista, että sinulla on mukava olla, ja ettei sinulle tule liian kylmä. Jos haluat mielummin katon pään päälle, teltta on oikea ratkaisu. Voit jättää oven auki, jos haluat nauttia tähtitaivaan näkymästä. Vaikka pitäisit mieluummin oven kiinni, voit silti kuulla luonnon äänet ympärilläsi.

Patja on erittäin tärkeä unen laadun kannalta. Varmista, että sinulla on hyvä ja mukava makuualusta tai ilmapatja. Tai jos nukut taivaan alla riippumatossa, voit antaa itsesi keinua uneen.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta nukkua ulkona, koska sinulla ei ole puutarhaa tai parveketta, voit silti jäljitellä ulkona nukkumista makuuhuoneessa. Pidä huone viileänä, avaa ikkuna (jos sinulla ei ole ilmastointia päällä) ja pidä huoli, että inhottavat yölliset vieraat pysyvät poissa hyttysverkon avulla

Displaying 0 - 0 of 0

 

 

Laura Social Media and Digital Coordinator

Comments