Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä

Ostoskorisi

Ostoskorisi on tyhjä
Kunnianhimoinen tavoite Suomen parhaaksi työpaikaksi

Kunnianhimoinen tavoite Suomen parhaaksi työpaikaksi

Päivämäärä:

Luokka: Siniveriset-henkilökuntablogi

Työntekijämme haluavat osallistua oman työpaikkansa kehittämiseen. Siitä kertoo se, että viimeisimpään työtyytyväisyyskyselyyn vastasi 99 % työntekijöistämme.
Tällaiseen osallistumisaktiivisuuteen en ole törmännyt koskaan aikaisemmin.

Työntekijämme ovat pääroolissa, kun tavoittelemme myös visiomme mukaista tavoitetta olla halutuin työpaikka kaupan alalla.
Se, miten työntekijämme kokevat oman työpaikkansa ja kertovat omista kokemuksistaan, on todella tärkeää siinä, millainen työnantajakuva JYSKistä muodostuu.

Työntekijäkokemus muodostuu monesta eri osa-alueesta ja meidän on työnantajana tehtävä kaikkemme sen eteen, että jokaisen työntekijän kokemus työpaikastaan on positiivinen.

Työtyytyväisyyskysely

Toteutamme JYSK-konsernissa joka toinen vuosi hyvin kattavan työtyytyväisyyskyselyn, jossa mitataan työntekijöidemme kokemusta monilla eri osa-alueilla.
Sen lisäksi olemme osallistuneet kahden viime vuoden ajan Great Place To Work-kyselyyn, jonka kautta olemme saaneet vielä lisää tärkeää tietoa työntekijöidemme työtyytyväisyydestä.

Mutta eihän se riitä alkuunkaan, että vain toteutamme kyselyn. Varsinainen työ alkaa siitä, kun olemme saaneet tulokset. Tuloksia analysoidaan ja jokainen työntekijä on mukana kehittämässä ja suunnittelemassa toimenpiteitä paremman työtyytyväisyyden eteen.
Korkea vastausprosentti kertoo myös siitä, että työntekijät haluavat osallistua ja kertoa kokemuksestaan.

Great Place To Work

Viime vuonna pääsimme parhaiden finalistien joukkoon Great Place To Workin kilpailussa Suomen parhaat työpaikat. Olimme 10 finalistin joukossa ainoa vähittäiskaupan alan toimija ja sijoituimme viidenneksi. Tämä on meille upea saavutus ja olemme hyvin ylpeitä tästä tuloksesta.

Olemme saaneet molemmissa kyselyissä myös runsaasti avoimia kommentteja. Niiden avulla olemme saaneet hyvän kuvan siitä, mihin asioihin työntekijämme ovat tyytyväisimpiä ja mitä arvostavat työskennellessään JYSKissä.

JYSKin arvot ovat avainasemassa luomassa yrityskulttuuriamme


On tärkeää myös kommunikoida siitä, missä olemme hyviä ja muistaa jatkaa näiden hyvienkin asioiden kehittämistä.


Avoimissa kommenteissa nousevat esille mm. seuraavat asiat, kun työntekijöille on esitetty kysymys, mitä he arvostavat eniten työpaikassaan:

Tiimihenki, yhteisöllisyys ja kollegat

  • Harvinaislaatuisen läheinen työyhteisö ihan johtotasoa myöden.
  • Yrityksen kulttuuri mahdollistaa upean tiimihengen, on upeaa olla osa tätä menestystarinaa.
  • Hyvä yhteishenki ja mahtavat työkaverit, jotka toimivat arvojen mukaisesti.

Urakehitysmahdollisuudet ja monipuolinen työ

  • Varmuus etenemismahdollisuuksista, jos löytyy halua ja näyttöjä niin se varmasti onnistuu.
  • Mahtava mahdollisuus edetä uralla.
  • Työntekijöiden halutaan selkeästi antavan parhaansa, kehittyvän ja etenevän JYSKissä ja viihtyvän työpaikassa pitkään.
  • Tykkään tästä työstä, koska täällä voi oikeasti tuntea kuuluvansa johonkin muuhun "suurempaan", kuin esimerkiksi vain kassalla työskenteleväksi henkilöksi.

Hyvät työsuhde-edut

  • Loistavia työetuja, kuten awardsit, bonus sekä edenred. Mahdollisuus tehdä erilaisia vuoroja, kuten aamua ja iltaa.
  • Arvostan myös sitä, miten paljon firma antaa meille työntekijöille, bonukset, awardsit, kisat + niiden palkinnot ja mahdollisuudet osallistua erilaisiin koulutuksiin ja edetä omalla urallaan!
     

Aina löytyy myös parannettavaa ja kehitettävää

Niiden asioiden eteen on tehtävä jatkuvaa ja järjestelmällistä työtä.
Meillä on pienet myymälät ympäri Suomea. Työ on usein hektistä ja kiireistä. Olemme saaneetkin palautetta siitä, että henkilökunta kokee, ettemme anna työnantajana tarpeeksi tukea ja resursseja kiireaikoina.
Viimeisen vuoden aikana olemme panostaneet siihen, miten työntekijämme pystyvät paremmin tasapainottamaan työn ja vapaa-ajan.
Teimme jopa erillisen pulssikyselyn saadaksemme syvempää tietoa työn ja vapaa-ajan tasapainottamisen haasteista.
Palautteen avulla voimme kehittää oikeita asioita:
Työvuorosuunnittelua on parannettu. Kiinnitämme aikaisempaa paremmin huomiota vapaapäivien suunnitteluun ja sijoitteluun, lomasuunnitteluun ja työskentelyaikoihin.

Edut ja palkitseminen

Teimme myös erillisen kyselyn eduista ja palkitsemisesta. Kaiken kaikkiaan palaute oli positiivista ja työntekijät tyytyväisiä nykyisiin etuihimme.
Bonusten ja erilaisten kilpailujen avulla saamme palkittua henkilökuntaa vielä peruspalkan päälle.

Kehitystyö jatkuu ja vaatii jatkuvaa panostusta sekä seurantaa.
Jokaisessa tiimissä tehdään suunnitelma työtyytyväisyyskyselyn tuloksen perusteella parannettavista ja kehitettävistä asioista. Kun yksi asia saadaan maaliin, nostetaan esille seuraava kehitettävä asia.

Ensi syksynä punnitaan taas uudelleen, miten olemme onnistuneet parantamaan työtyytyväisyyttä. Osallistumme silloin Great Place To Work-kyselyyn  ja vajaan kahden vuoden kuluttua pääsemme vastaamaan konsernimme omaan työtyytyväisyyskyselyyn.
Olkaa kuulolla 27.4., jolloin julkaistaan tämän vuoden Great Place To Work finalistit.
Olemmeko taas mahdollisesti 10 parhaan finalistin joukossa? Näin uskomme.

Terveisin JYSK Suomen HR Manager

Leena Saario